11 juin 2015

Convergence

J'ai enfin retrouvé les articles dans lesquels David Segal relate comment l'idée de son commerce de thé lui est venue. Je me rappelais qu'elle était née chez Camellia sinensis:
http://www.theglobeandmail.com/report-on-business/transcript-a-less-intimidating-tea-shop/article601057/
DS: Well, there is a tea shop on Emery just off St. Denis, it’s a great tea shop, it’s called Maison de Thé Camellia Sinensis. It’s a very traditional tea shop and I think there are three partners and they travel, each to a different region, and bring back the highest quality Japanese Senchas and black teas. You have to hit a gong and be very quiet, so it’s very traditional.
So I went in there, it’s across the street from this movie theatre and the International Film Fest has movies there, and my wife had some tickets that she had got through her work and we were early. So we went across the street, we were having a cup of tea, and it brought back memories for me – I had a good friend's mother start up a tea shop up in Ottawa 10 years ago, a very nice traditional British tea shop, and it just suddenly hit me that here is a product.
I had been around clothing my whole life and in clothing you have size, colour: it’s a much more complicated business as you have thousands of what we call skews in retail, there are markdowns and heavy seasonality, it’s highly competitive and there is big square footage. Anyways, all the economics of it, and here is tea: nobody is doing it on the main streets; nobody’s doing it in a fun, fresh, North American way. There is no size, there is limited colour (you do have a bit of colour and size in the accessories) but small square footage, and it jumped out at me right away.
C'est moi qui souligne l'impression qu'il a éprouvée à la maison de thé et le désir qu'il a eu de s'en éloigner. Dit autrement:
http://www.lesaffaires.com/dossier/comment-creer-de-la-valeur-/david-s-tea--moins-de-ceremonie-plus-de-marketing/528812Les Affaires - Comment avez-vous eu l'idée de vous lancer dans la vente de thé ?
David Segal - Je me suis rendu au cinéma Quartier Latin en compagnie de ma femme, mais nous sommes arrivés en avance. Alors nous sommes allés à Maison de thé Camellia Sinensis, juste en face. C'est un concept très asiatique, très formel, que j'aime beaucoup. Mais je me suis dit que personne n'avait encore vendu de thé sur les artères commerciales du pays et dans les centres commerciaux d'une façon qui ne soit pas très sérieuse. C'était en 2007.
Je pense que l'arrivée triomphale de David's Tea sur le marché canadien du thé a secoué le piédestal sur lequel se tient Camellia sinensis, qui s'est mise à offrir, ces dernières années, des tisanes, des thés aromatisés, des thés glacés...
tout comme je constate l'arrivée de thés d'origine parmi les mélanges fantaisistes qui ont fait connaître les thés de David.

Bienvenue la concurrence...

3 commentaires:

Thé noir a dit...

Je n'avais pas eu la curiosité de visiter ces thés offerts dans la circulaire de David's Tea mais l'article http://www.trendhunter.com/trends/geographical-tea
me pousse à le faire.

Thé noir a dit...

Ah ah ah! Son Darjeeling First Flush est du Chamong
http://2teaspoons.blogspot.ca/2015/01/plus-que-bonne.html

Thé noir a dit...

Intéressant de lire comment CS estime avoir évolué depuis 1998
camellia-sinensis.com/carnet/?p=4892